maandag 20 april 2015

Marken

Vorige week vrijdag was er een ontmoetingsdag van de e-cursussen ( klik )" Handwerken van het eiland Marken".
Deze cursus wordt nu al voor het tweede jaar verzorgd door Margreet Beemsterboer en Marcella van Oost (klik) en al heb ik er nog niet veel uit gemaakt ....... alleen het lezen en bekijken van de patronen en plaatjes is al een feest.


Ik kwam om 12 uur met de bus op Marken aan en mijn eerste gang is dan altijd naar het antiekwinkeltje van Ma Korving om mijn verzameling oude Marker lapjes aan te vullen.
En natuurlijk deze prachtige quilt te bewonderen die buiten hing.



Daarna naar eetcafe de Visscher waar alle werkjes die beschreven staan in de e-cursus uitgestald waren.
(Ik hoop hier nog heel wat van te maken maar het wordt wel een tienjaren plan)


En dit is de pronkrol die beschreven staat in de tweede cursus en gemaakt is door Marcella.
Ik heb hem ook uitgerold gezien en hij is prachtig.

Daarna nog even naar het museum geweest waar ook alles in het teken stond van het Marker handwerk.




Het is geweldig hoe mooi  de vrouwen op Marken konden borduren of vernaaien zoals zij het noemen en terecht dat het tot ons Cultureel Erfgoed behoort.

Ik bedenk nu wel dat ik heel weinig foto's heb gemaakt van het moois dat daar hing maar kijk eens op haar blog ( klik). Annette heeft  mooie reportages gemaakt van de dag.

En met lege handen kwam ik natuurlijk niet thuis.


Wat baafjes gekocht ( mooie lapjes die op het voorpand gespeld worden) , twee mutsjes en wat halsdoekjes of doki's.
Hoop  het allemaal nog eens in een quilt te verwerken.

De e-cursus is nog steeds hier (klik) te verkrijgen .
Ik vond hem meer dan de moeite waard.

16 opmerkingen:

Jeanneke zei

En ik vind jouw verslag meer dan de moeite waard, Martine!
Heb genoten van al het moois, zo heerlijk vroeg op de maandagochtend. Geen betere manier om de (maan)dag mee te beginnen.
Prachtige aankopen heb je gedaan.
Groetjes,

Jeanneke.

Caroline zei

Schattige lapjes.

quilting Jeannet zei

Dat was een mooi daagje uit, die gele kleur vind ik geweldig met dat vliegenblauw, en natuurlijk je lapjes.

Yvonne zei

Leuk verslag van je heerlijke dagje Martine!

Phyllis zei

Wat bijzonder, zo'n e-cursus en zo'n dag. Ben zelf nog nooit op Marken geweest, lijkt me zeer de moeite waard. Leuk verslag van je dag en mooie aankopen.

Willy zei

De Marker klederdracht en het daarbij behorende handwerk vind ik ook prachtig. Leuk dat er weer een ontmoetingsdag was en men het borduurwerk van de cursussen bewonderen kon. De pronkrol is schitterend, ik zag 'm bij Annette. Ik had het graag in het echte gezien maar kon niet op vrijdag. Tijdens het bezoek aan Broek in Waterland zijn we nog wel op Marken geweest en hebben het museum bezocht. Mooie souvenirs heb je mee naar huis genomen.

sylvia zei

leuke buit!!
ik 'hang'nog steeds in de eerste les! Van deel 1 dan, he?!...;)
Dus bij mij ook meer dan een tienjarenplan!!!
Maar we hebben het maar vast in huis!!
groetjes, Sylvia

marcella zei

het was een mooie dag, zo gezellig om iedereen te zien en het weer werkte ook heel erg in ons voordeel :) Een mooie buit! daar zien we vast nog wel eens wat van terug in jouw Pronkrol

Anoniem zei

Mooie dag heb je gehad, Martine!
Die pronkrol lijkt me prachtig!
Je hebt prachtige stofjes meegebracht, ik hoop dat we die nog eens terugzien in je werk!
Een fijne week gewenst!

Liefs, Gerry

Annie Kingma zei

Mooi verslag, en lieve lapjes
Groetnis Annie

Ageeth Dorsman zei

Mooi verslag van een heerlijk dagje Marken! En wat een mooie aankopen heb je gedaan! Die pronkrollen zijn echt prachtig, maar lijken me zeer ingewikkeld om te maken...
Groetjes van Ageeth

blauwruitje zei

Wat een fijne combinatie handwerken en Marken. Goed idee om er binnenkort weer eens heen te rijden.

quiltsathome zei

Het klikt weer als een erg inspirerende dag !

Chris zei

Wat een prachtige lapjes heb je gekocht Martine, die vind je ook alleen maar daar. Wat is het toch een leuke plek hè, zóveel te zien en te genieten. Leuk dat jij ook meedoet met die e-cursus.

marga zei

Een leuk verslag met mooie plaatjes en nog mooiere lapjes.
Groeten
Marga

DELETED zei

Leuke blogje , ik zag u via andere blogsters, zo werkt dat
ik volg meestal blogjes die dezelfde hobby,s delen
Bedankt voor het delen...liefs ☀️